miercuri, 1 iulie 2015

Elsa Schiaparelli, poate, mai inovativa decat Coco



Toata lumea o cunoaste pe Coco insa nu stiu cati stiu despre Elsa. Le apreciez pe amandoua in mod egal insa cred ca e ceva mai special cu Elsa, cred ca ideile ei au fost cumva mult prea moderne pentru perioada in care s-a afirmat in detrimentul modei.
S-a nascut in anul 1890 la Roma  si si-a dorit sa studieze filozofia, publicand la scurt timp dupa un volum de poezii cu tenta erotica. Familia ei traditionalista nu a fost prea incantata si a hotarat sa o trimita la o manastire de unde a reusit sa plece facand greva foamei. La varsta de 22 ani pleaca la Londra si devine bona pentru copiii unei prietene iar in urma participarii la o conferinta, isi intalneste si contele. Se casatoresc si la scurt timp se vor muta la New York. Odata ajunsa la New York Elsa isi face noi prieteni, printre care sotia unui pictor. Prin intermediul acesteia cunoaste artisti consacrati ai acelor vremuri. Dupa 6 ani de la casatorie apare primul ei copil, o fetita poreclita Gogo, care se imbolnaveste de politemita si o constrange sa se intoarca la Paris, oras care constituia mediul potrivit pentru tratarea bolii. La Paris aceasta lucra la un anticariat insa seara obisnuia sa frecventeze un restaurant renumit, unde toata elita isi facea aparitia, si acolo il cunoste pe renumitul couturier Paul Poiret. Acesta a fost momentul in care cursul vietii ei a luat cea mai importanta intorsatura si este remarcata ca fiind atipica, tocmai de aceea acesta ii propune sa-I poarte din creatii.
Lumea modei incepe sa o atraga in mrejele ei si in anul 1920 Schiaparelli se lanseaza pe piata ca designer vestimentar independent. Prima sa colectie o reprezinta o serie de pulovere tricotate cu modele suprarealiste. Articolele ii sunt apreciate de Revista Vogue, fapt ce o propulseaza in decurs de 7 ani in fruntea propriului atelier intitulat “Schiaparelii- pour le Sport”.
In urmatoarele colectii Elsa a introdus si accesorii, costume de baie sau pijamale. Nu a renuntat nici pana atunci la imprimeurile care au consacrat-o, in continuare reinterpretandu-le. Colectiile ei reprezentau un mix intre Haute Couture si sport, ceva nou pentru acele vremuri, astfel reusind sa castige parteneriate din America.
In anul 1932 casa acesteia se diversifica si devine “Schiaparelli- Pour le Sport, Pour la Ville, Pour le Soir” si marcheaza momentul cand numara 400 de angajati. Urmeaza sa isi extinda magazinele la Londra si New York iar la un an lanseaza 3 parfumuri. Numarul angajatilor aproape ca se dubleaza in decursul acestui  an.  Devenise extrem de faimoasa si toata lumea ii aprecia munca si spiritul creativ, multe personalitati i-au trecut pragul printre care actrite sau ducese. Aceasta s-a ocupat si de domeniul textilelor, a reusit sa descopere matriale revolutionare precum rhodophane-ul.
Ideile nu intarzie sa apara si Elsa creeaza primul sacou pentru femei. Totodata este prima creatoare care da o tema unei colectii. Creeaza manusile din piele de sarpe, ghetele cu franjuri si gentile cu decoratiuni luminoase. Totul venea natural si nu erau facute eforturi pentru crearea tuturor acestor obiecte care se incadrau in cel mai scurt timp in moda strazii.  Elsa este persoana care a inventat culoarea roz neon pe care in zilele noastre o interpretam in fiecare sezon. Ideea ei de pe atunci a devenit un curent imens la cateva decenii dupa.
Odata cu inceperea Celui de-al Doilea Razboi Mondial, casa de moda a inceput sa resimta un declin si Elsa se lupta pentru a o tine deschisa si profitabila, fiind nevoita sa isi schimbe si piesele odata cu modificarile ce aveau loc pe plan politic, social si cultural.Pleaca in America unde tine o serie de discursuri si ii sunt aduse premii pentru noutatile aduse in lumea modei, fiind prima persoana din Europa care este nominalizata. Chiar si  Muzeul de Arta Moderna ii ofera un post de director insa ea se intoarce la Paris.
Este nevoita sa plece din capitala si se muta la New York de unde ajuta Franta care era ingenucheata de razboaie. Lasa toata afacerea celui care era mana sa dreapta iar dupa 4 ani se intoarce si isi reia activitatea, angajandu-l de Givenchy ca director de creatie pentru boutique –ul ei. Intre timp aceasta si-a construit o fabrica de parfumuri pentru a sustine colectia ei care se marea.
In anul 1949 lanseaza o colectie atipica, in care hainele ei par neterminate; parti neimbinate, fara accesorii precum nasturi. Colectia a avut un impact izbitor iar New York Times ii dedica coperta.  Totodata este primul designer care lanseaza o colectie de ochelari de soare.
A continuat sa aiba un succes mare in America si parfumurile ei erau extrem de cumparate insa lumea Haute Couture nu parea sa o mai primeasca inapoi. Noul curent New Look lansat de Dior a acaparat toate femeile iar Elsa nu a vrut sa renunte la stilul ce a consacrat-o , astfel ca in 1954 casa ei de moda a fost inchisa si tot in acelasi an Coco Chanel revine in afaceri.

Schiaparelli nu este la fel de cunoscuta precum rivala ei, Coco Chanel, insa daca ne luam dupa presa, e asezata multa mai sus decat aceasta din urma. Nu a mai reusit sa se adapteze trendurilor care s-au schimbat si noilor curente, insa asta se poate datora numai incapatanarii ei. Aceasta a murit in 1973 si totul a intrat intr-un con de umbra. Recent, in anul 2010, casa Schiaparelli si-a redeschis portile cu o echipa noua insa pastrand viziunea Elsei.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu